4 SEO mythes ontkracht

30-03-2018

Zoekmachineoptimalisatie (Engels: Search Engine Optimization of SEO) is een onderdeel van zoekmachinemarketing en kan worden gedefinieerd als het geheel aan activiteiten bedoeld om een webpagina hoog te Zoekmachineoptimalisatie (Engels: Search Engine Optimization of SEO) is een onderdeel van zoekmachinemarketing en kan worden gedefinieerd als het geheel aan activiteiten bedoeld om een webpagina hoog te laten scoren in de organische zoekresultaten van een zoekmachine. Over deze techniek bestaan veel mythes en misconcepties. Deze onwaarheden komen veelal voort uit onwetendheid en de jacht naar snelle resultaten. De meesten onder ons willen snel resultaat zien en kiezen daarom vaak voor “quick fixes”. Begrijpelijk, maar een efficiënte SEO strategie zal je veel meer brengen. Daarbij komt dat het herstellen van SEO campagnes die gebaseerd zijn op misconcepties vele malen langer duurt dan het uitvoeren van doordachte SEO procedures.

Zolang mensen zonder correct onderzoek zullen kiezen voor snelle resultaten, zullen de mythes blijven bestaan. Zorg ervoor dat je ze herkent, en interpreteer informatie altijd met een kritisch oog. Kennis is krachtig en onverwoestbaar.

Wij hebben hieronder 2 grote SEO mythes ontkracht in de hoop deze uit de wereld te helpen. Lees verder om inzicht te krijgen in SEO en je bestaande kennis wat op te frissen.

1. Google voert oorlog tegen SEO

De mythe: Na elke aanpassing die je doorvoert op je website, introduceert Google een nieuw algoritme waardoor alle moeite voor niks is geweest. De ene dag sta je hoog in de zoekresultaten terwijl je een dag laten onvindbaar blijkt.

De waarheid: Soms kan het inderdaad lijken alsof Google oorlog voert tegen elke SEO inspanning. Maar uiteraard is dit niet het geval. Google heeft 1 duidelijk doel en dat is haar gebruikers blij maken. En daarom houdt Google niet van manipulatieve SEO die op kunstmatige wijze de ranking beïnvloedt. De oplossing hiervoor is het begrijpen van Google en wat hun ultieme doel is. Verdiep je in het algoritme, bekijk het grotere plaatje en hou je kennis up-to-date.

2. Eenmalige SEO campagne

De mythe: Je hebt een keer je website door de SEO molen gehaald (of door een expert laten halen) en aanpassingen gedaan. Je bent hierna tevreden of je ziet niet direct resultaat en laat het voor wat het is. Ongeacht de uitkomst ben je ervan overtuigd dat dit een stabiel gegeven is.

De waarheid: In het geval dat je geen direct resultaat ziet, onthoud dat SEO tijd nodig heeft impact te hebben. In het geval dat je tevreden bent met de eerste resultaten, besef dat zonder continue verbetering en onderhoud alles degradeert. Blijf up-to-date met de Google algoritmes, zorg dat je website constant wordt gecheckt op ranking posities en de mate waarin je bezoekers tevreden zijn. Pas het nodige aan en je zal beloond worden!

3. Google domineert de wereld

De mythe: Google heeft en blijft de wereldwijde zoekmachinemarkt domineren.

De waarheid: Dit is niet helemaal waar. Vrij grote bevolkingsgroepen wereldwijd maken gebruik van totaal andere zoekmachines. In flinke delen van Afrika wordt bijv. Facebook heel veel gebruikt om te zoeken. Facebook is weer gebaseerd op bing. En in China is Baidu dominant. Ook Rusland is met Yandex een grote uitzondering. Bij international SEO is het dus van belang om te bekijken in welk land je goed gevonden wilt worden. Vervolgens stem je je SEO af op de dominante zoekmachine in dat land. De spelregels van de zoekmachines zijn overal net even anders.

SEO mythes


4. SEO is bedriegerij 

De mythe: Als ik een SEO-specialist inhuur zal ik binnen een paar dagen resultaat zien. 

De waarheid: De reden waarom opdrachtgevers SEO als ‘bedriegerij’ of ’bedrog’ kunnen ervaren is omdat ze niet snel genoeg resultaten zien. Hoewel je natuurlijk het liefst de volgende dag resultaat wil zien, vraagt SEO geduld. SEO is allang geen trucje meer. SEO is een doorlopende marketingstrategie, waarbij je vaak na een paar maanden resultaat begint te zien.