Google Shopping handleiding

25-10-2016



Google Shopping
is onderdeel van Google’s zoekmachine waarin consumenten producten kunnen zoeken en vergelijken. In deze vernieuwende manier van adverteren zijn producten visueler en weet de consument precies op welk product hij klikt. De conversieratio is bij Google Shopping daarom ook hoger dan bij een tekst- of beeldadvertentie.

 

Hoe werkt Google Shopping?

Bij Google Shopping wordt er gewerkt met een pay-per-click systeem. Bij elke klik van een bezoeker wordt een vast bedrag betaald. De hoogte van dit bedrag is afhankelijk van het biedgedrag van de concurrentie. Google Shopping kun je zien als de ‘etalage’ van je webshop. Google Merchant Center, het systeem dat de datafeed tussen jouw webwinkel en Google verzorgt, is belangrijk voor een succesvolle Google Shopping campagne. In deze tool, die gekoppeld wordt aan jouw Adwords account, wordt de productinformatie geüpload en wordt de winkelvoorraad beschikbaar gesteld voor Google Shopping. Vanuit het Merchant Center worden de producten gesynchroniseerd met het Google Adwords account. Vervolgens kan er een shopping campagne in Adwords worden gemaakt. Google Merchant Center is de controlepost tussen de webshop en Adwords.

 

Productinformatie verhoogt jouw conversie

Bij Google Shopping is de productinformatie die in het Merchant Center wordt gezet, zeer belangrijk, want je kunt zelf geen zoekwoorden koppelen aan de producten. De titel wordt automatisch overgenomen in de Adwords advertentie. Er wordt aangeraden om zoveel mogelijk producteigenschappen toe te voegen. Denk hierbij aan de maat, kleur, patroon, etc. Hierdoor kan Google de producten zo gericht mogelijk tonen en zal de conversie automatisch hoger zijn. Dit is best veel werk en daar helpen wij jou natuurlijk graag mee!

 

Effectief bereik met geografisch targeten

Op welk geografisch gebied wil je je met de Google Shopping campagne richten? Je kunt zeer specifiek targeten op bijvoorbeeld landen, een provincie of een bepaalde wijk. Ook kun je bepaalde gebieden uitsluiten als je weet dat jouw product of dienst daar niet gaat verkopen. Ditzelfde geldt voor de keuze op welke apparaten (computer, tablet & mobiel) de campagne zichtbaar zal zijn. Ook kunnen de tijden en dagen van de week dat de advertentie zichtbaar is bepaald worden. Op deze manier wordt voorkomen dat er advertentiebudget verloren gaat aan klikken die vervolgens niet voor stijging van de conversie zorgen. Er is ook een mogelijkheid om uitsluitselwoorden toe te voegen aan de advertentie. Dit zijn woorden, waar totaal geen conversie op plaatsvindt. Hier wordt proactief op ingespeeld door Dare to be Found.

 

Belangrijk: plaats onderscheidende foto’s

Het is ook belangrijk om de juiste productfoto te gebruiken. Je wilt tenslotte dat de mensen op jouw advertentie zullen klikken. Daarom raden wij aan om onderscheidende foto’s te gebruiken in plaats van de standaard productfoto’s die de concurrenten ook gebruiken. Verder moet een productfoto eventuele acties die gaande zijn ook tonen. Denk hierbij aan een klant die een koffiezetapparaat koopt in jouw webshop en daarbij gratis koffiebonen geleverd krijgt. Plaats dan naast het koffiezetapparaat een zak koffiebonen in de productfoto. Google raadt aan om een afbeelding van 800 X 800 pixels te gebruiken. 

 

En als ik daar zelf geen tijd voor heb?

De resultaten van de campagne moeten continue worden bijgestuurd en geoptimaliseerd met als doel: een zo hoog mogelijke CTR (click through ratio) en conversieratio. Het optimaliseren van de campagne is van groot belang, omdat er moet worden ingespeeld op het zoekgedrag van de prospects. Medewerkers van Dare to be Found zijn Google Certified in Google Shopping. Daarom zijn wij in staat om jou van deskundig advies te voorzien. 

 

Wij delen graag onze kennis. Jij ook? Deel deze blog met jouw connecties: