Adwords advertentie optimaliseren

Er zijn een hoop technieken en manieren om jouw Adwords advertentie te optimaliseren en zo een maximaal resultaat te behalen. In Adwords wordt onderscheid gemaakt tussen tekst- en beeldadvertenties. Welke soort advertentie jij wilt inzetten hangt mede van jouw doelstellingen af. Wil je meer naamsbekendheid? Of wil je producten en/of diensten onder de aandacht brengen? Er zijn veel mogelijkheden. Het is echter vrij ingewikkeld om alle ins en outs van Google Adwords te begrijpen als je dit niet dagelijks doet. Wij van Dare to be Found kunnen jou hierbij helpen. We zorgen dat jouw online marketingbudget zo effectief mogelijk wordt besteed. Voor jou een hele zorg minder!

Jouw campagne targeten

Een Adwords campagne kan scherp getarget worden. Aan de hand van de doelstelling van de campagne wordt de strategie bepaald. Dit kan onder andere gebeuren aan de van de volgende drie factoren:

Locatie

Met een locatie-afhankelijk Google Adwords campagne kun je mensen heel gericht op een bepaalde locatie bereiken. De campagne kan bijvoorbeeld op heel Nederland gericht worden, maar ook op een provincie, plaats of postcode.

Apparaat

Er kan ook gekozen worden voor een advertentie die alleen wordt getoond op bepaalde apparaten (computer, tablet of mobiel). Dit is afhankelijk van welk product of welke dienst je verkoopt op je website. Er wordt bijvoorbeeld eerder een gadget via een mobiel gekocht dat een grotere aankoop, zoals een scooter.

Tijdsplanning

Als laatste kun je in een Adwords campagne aangeven tussen welke tijden en op welke dagen je advertentie zichtbaar moet zijn. Als de conversie van jouw website het contact opnemen is, dan kan er bijvoorbeeld voor gezorgd worden dat de advertentie alleen tussen 8 – 22 uur actief is. Ook als je merkt dat jouw advertenties in het weekend niet leiden tot conversie kun je de instellingen veranderen. Er kan dan worden ingesteld dat de advertentie alleen op werkdagen wordt getoond.

Het goed instellen van deze drie factoren zorgt voor een verhoging van de conversie voor de Adwords campagne. 

Het managen van jouw kwaliteitsscore

Bij Google Adwords wordt er gewerkt met een pay-per-click systeem. Elke keer dat een bezoeker op deze advertentie klikt, betaal je een bedrag. Dit bedrag  is afhankelijk van de concurrentie. Je kunt er ook voor kiezen om te betalen per 1000 vertoningen. De hoogte van het bedrag is dus afhankelijk van de populariteit van een zoekwoord en van het bod van de concurrentie in het displaynetwerk. Een andere belangrijke en bepalende factor bij het adverteren in Google Adwords is de kwaliteitsscore van het zoekwoord of de beeldadvertentie. De advertentie moet namelijk relevant zijn voor de doelgroep en aansluiten bij de content op de landingspagina. De kwaliteitsscore wordt bepaald door drie componenten:

  • Kwaliteit van de landingspagina
  • Relevantie van de advertentie ten opzichte van de zoekopdracht
  • Historische performance

Beeldadvertenties en tekstadvertentiesWat is een beeldadvertentie?

Bij beeldadvertenties (displaynetwerk) gaat het er iets anders aan toe dan bij tekstadvertenties. Er zijn een aantal stappen die je moet volgen om tot een succesvolle campagne in het displaynetwerk te komen. Als eerste is het belangrijk om goed te bepalen wat je wilt bereiken met de displaycampagne. Weet wie jouw doelgroep is en waar zij zich bevinden. Hierbij adviseren wij jou natuurlijk graag 

Vervolgens is het belangrijk om een aantrekkelijke banner te ontwikkelen en een goede landingspagina. Beide leiden tot een zo hoog mogelijk conversieratio. Stel dat er op de  landingspagina niet de aanvullende informatie staat die mensen verwachten, ontstaat er een hoog  bouncepercentage. Een bounce is een persoon die op de website komt en direct weer weg klikt. Er wordt wel betaald voor de klik van deze persoon op jouw pagina, maar de website wordt niet als relevant gezien. Er zal geen conversie plaatsvinden en de kwaliteitsscore van de advertentie gaat omlaag. 

Ook een adwords campagne?

Wil je dat jouw website online een boost krijgt? Dan ben je bij Dare to be Found aan het juiste adres. Wij vertalen jouw businessmodel en de doelstellingen van jouw website naar de beste online marketingstrategie. Er wordt proactief ingespeeld op kansen die door ons worden gesignaleerd. Zo creëren wij een hogere conversie voor jouw website.

Schakel ons in