Ok, jouw website staat, de SEO-specialist heeft zijn werk gedaan en er is al behoorlijk wat traffic. Maar wat als jouw splinternieuwe website nog geen belletje heeft opgeleverd? Dan is er dus iets aan de hand met de conversie. Conversie kan op verschillende manieren worden gerealiseerd. Bijv. het verkopen van een product of iemand die contact met je opneemt, kan een conversie zijn. Meer relevante traffic en een effectieve website levert bezoekers op die niet alleen rondkijken, maar verder gaan in hun customer journey en actie ondernemen. Lees hieronder welke stappen jij moet zetten voor conversie optimalisatie.
Allereerst willen we je graag het fenomeen salesfunnel uitleggen. Dit begint bijv. bij de zoekers op Google die jouw website in de search engine ranking position lijst (SERP) zien staan. Een deel van deze zoekers klikt op jouw website, een ander deel niet. Er converteert dus maar een deel. Dit wordt uitgedrukt in een percentage, de click through rate (CTR). Vervolgens kijkt de bezoeker rond op jouw website en gaat misschien contact met je opnemen. Slechts een deel van de bezoekers voert deze actie uit, dus ook hier hebben we een geringe conversie over. Er blijft uiteindelijk een klein deel over dat converteert naar een echte klant. De reis die deze klant heeft afgelegd, noemen we de salesfunnel. In de volgende paragrafen gaan we nader in hoe we deze conversie kunnen beïnvloeden.
Als een consument op zoek is naar een dienst of product, gaat hij googlen en krijgt een lijst met zoekresultaten. Hij heeft nu een keuze, kiest hij voor jouw website of voor een andere in de lijst? Dit heeft onder andere te maken met de metagegevens van de jouw website. Dit zijn de titel en de omschrijving die je te zien krijgt in de zoekresultaten. Bevat jouw titel het ingevulde zoekwoord? Geeft jouw beschrijving inzicht in de propositie en bevat deze een call-to-action? Wordt er gebruik gemaakt van rich snippets? Om bijv. de oranje sterretjes te tonen die horen bij de goede recensies. Zomaar vier factoren die meespelen. Als je ervoor zorgt dat deze zaken goed zijn ingesteld, verhoog je de conversie van de eerste stap en krijg je meer traffic naar je website.
Yes! De zoeker bevindt zich nu op jouw website. Alleen nu ben je er nog niet. Want, wat heb je aan een bezoeker die geen actie onderneemt? Door in Analytics verschillende doelen te stellen, kun je meetbaar maken hoe de bezoeker zich gedraagt op. Hiervoor zijn verschillende mogelijkheden waarbij je zelfs een hele salestrechter kunt inrichten. Op deze manier is gemakkelijk te zien waar de klant uit het aankoopproces stapt. De conversie tussen de verschillende stappen wordt dan gemeten. Ook is het mogelijk om e-commercegegevens uit een webshop te koppelen aan de Analytics omgeving. Dit geeft heel veel inzicht in de achtergrond van de zoeker en zijn uiteindelijke koopgedrag.
Om jouw conversie verder te optimaliseren moet je je verdiepen in de customer journey. Kruip in de huid van de consument en analyseer zijn onlinegedrag met tools waarbij het muisgedrag wordt gevolgd. Met de tool Hotjar, kun je precies de acties volgen van de websitebezoekers. Je ziet waar zij naar kijken en hoe zij door jouw website browsen. Er zijn diverse tools te verkrijgen. Ze hebben allen hun voors en tegens. Neem contact met ons op om advies te krijgen welke tool het beste kan worden ingezet voor jouw specifieke casus.
Als duidelijk is waar veel bezoekers uitstappen, kun je vervolgens die pagina gaan optimaliseren zodat de conversie wordt verhoogd. Denk hierbij aan wervende teksten, teasers, of juist minder tekst. Ook kun je jouw doelgroep segmenteren. Zo kun je per doelgroep zien wat hun online gedrag is en daarvoor bijvoorbeeld landingspagina’s aanmaken.
In conversieland zijn er nogal wat variabelen die een rol spelen in de customer journey. We zetten ze hieronder op een rijtje:
Click trough rate (CTR), ook wel de doorklikratio genoemd. Het gaat hierbij om de verhouding tussen het aantal kliks op een banner of tekstlink en het aantal vertoningen hiervan. Het ctr wordt uitgedrukt in een getal of een percentage.
Click per acquisition (CPA) staat voor de kosten van een bepaalde actie die wordt uitgevoerd door een bezoeker. De actie is vrijwel altijd een vorm van conversie. Een bezoeker bestelt een product of toont hierin interesse.
Bounce Rate, is het percentage websitebezoekers, dat na binnenkomst direct weg klikt en niet naar andere pagina’s op de website kijkt. Het is belangrijk dat het bouncepercentage zo laag mogelijk is.
Pagina/ sessie, dit getal geeft het verband aan tussen het aantal pagina’s dat per sessie wordt bekeken. Het doel is dat de websitebezoeker zoveel mogelijk pagina’s bekijkt tijdens een sessie.
Sessie duur, deze term past weer goed bij de term pagina/sessie. Het doel van een website is dat de bezoeker lang op de website blijft. Als er veel pagina’s worden bekeken, is de sessieduur automatisch ook langer. Soms kan dit verschillen doordat de tekst niet geheel wordt gelezen en al snel wordt doorgeklikt naar een andere pagina.
Zoals je hebt gelezen zijn er veel manieren om jouw conversie te meten en om zo de customer journey in kaart te brengen. Maar er is nog een manier om jouw conversie te verhogen. Onderstaande regels gelden eigenlijk altijd. Lees ze door en bekijk jouw websiteteksten met een kritische blik. Voldoen ze hieraan?
Veel traffic op de site is geweldig, maar uiteindelijk gaat het om hogere omzet en rendement. Neem contact op om dit voor jou te realiseren!
Schakel ons in