Google Search

29-11-2016



Zoekmachine adverteren is een zeer interessante vorm van adverteren voor veel bedrijven. Deze advertenties worden geplaatst binnen de zoekmachine van Google, maar kunnen ook in Google Shopping, Google Maps, YouTube etc. worden geplaatst. Als er op een bepaald zoekwoord wordt gezocht, zal de organisatie met het hoogste bod en de beste kwaliteitsscore duidelijk zichtbaar zijn in de zoekresultaten.

Er zijn verschillende manier om maximaal resultaat te behalen met jouw Adwords advertentie. Wij zullen een aantal handige manieren met jou delen om jouw doelgroep gericht te benaderen. Je moet weten waar je doelgroep zich bevindt. Dit kan je doen door je advertentie op een bepaalde locatie of apparaat te richten en je moet weten wanneer je doelgroep online is. 

Doelgerichte targeting

Met een locatie-afhankelijk Google Adwords campagne kun je mensen heel gericht op een bepaalde locatie bereiken. De campagne kan bijvoorbeeld op heel Nederland gericht worden, maar ook op een provincie, plaats of postcode. Naast een locatie-afhankelijke campagne kan er ook gekozen worden voor een advertentie die alleen wordt getoond op bepaalde apparaten (computer, tablet of mobiel). Dit is afhankelijk van welk product of welke  dienst je verkoopt op je website. Er wordt bijvoorbeeld eerder een restaurant via een mobiel gezocht dan een B2B dienstverlening zoals kantoor schoonmaak. Als laatste kun je in een Adwords campagne aangeven tussen welke tijden en op welke dagen je advertentie zichtbaar moet zijn.

Weet wanneer jouw doelgroep online is

Als de conversie van jouw website het contact opnemen is, dan kan er bijvoorbeeld voor worden gezorgd dat de website alleen tussen 8 – 22 uur werkt. Als je merkt dat er in het weekend veel wordt geklikt op de advertentie en dat deze klikken niet leiden tot een conversie. Kan er worden ingesteld dat de advertentie alleen op werkdagen wordt getoond. Deze factoren zullen conversie verhogend werken voor de Adwords campagne. 

Kwaliteitscore

Een zeer belangrijke en bepalende factor bij het adverteren in Google Adwords is de kwaliteitsscore van het zoekwoord. De kwaliteitsscore wordt bepaald door drie componenten:

  • Kwaliteit van de landingspagina
  • Relevantie advertentie ten opzichte van de zoekopdracht
  • Historische performance

Het verhogen van de kwaliteitsscore heeft tot gevolg dat er minder hoeft worden betaald per klik. Het is dus van groot belang voor de effectiviteit van het totale budget om de kwaliteitsscores zo hoog mogelijk te krijgen. Vind je dit moeilijk om zelf voor elkaar te krijgen? Neem contact met ons op. 


Meer weten over adverteren in Google? Google shopping is een vernieuwende manier van adverteren. Lees hier de Google Shopping handleiding.

 

Wij delen graag onze kennis. Jij ook? Deel deze blog met jouw connecties: