Kwaliteitsscore Adwords

01-03-2017


De kwaliteitsscore is een zeer belangrijke factor die Google geeft aan jouw zoekwoord in combinatie met de advertentie. Het is een schatting van de kwaliteit van de advertentie, de bijbehorende zoekwoorden en de bestemmingspagina’s. Een hoge kwaliteitsscore in Adwords, dus een hoge kwaliteit advertentiecampagne, kan leiden tot een hogere positie en lagere kosten. Ja, je hoort het goed! Een hoge positie betekent bij Google Adwords namelijk lagere kosten per klik. Het biedsysteem van Google vindt het ontzettend belangrijk dat de advertentie relevant is voor de zoeker. Vandaar dat de kwaliteitsscore in het leven is geroepen. De formule voor je advertentiepositie is:

Advertentiepositie= maximale CPC x kwaliteitsscore

De kwaliteitsscore is opgebouwd uit verschillende componenten: de click through rate (CTR), de context en de ervaring op de bestemmingspagina. Het uiteindelijke doel van Google is dat de advertenties zo relevant mogelijk zijn, bij de zoekopdracht die wordt uitgevoerd door een zoeker. Vindt hij de informatie waar hij naar op zoek is? Dit resulteert in een tevreden zoeker en een tevreden website-eigenaar. Iemand is namelijk op jouw website ‘geland’. Als jouw bestemmingspagina goed wordt ingedeeld, leidt dit bezoek ook mogelijk tot een conversie.


CTRElementen kwaliteitsscore Adwords

De click trough rate is voor Google Adwords een belangrijk element. Hiermee wordt een groot deel van de kwaliteitsscore van jouw advertentiegroep bepaald. De CTR is de verhouding tussen het aantal vertoningen van de advertentie en het aantal klikken. Het laat zien hoe relevant de advertentie is in combinatie met de zoekopdracht. Voordat de advertentie ‘live’ gaat, wordt er al een kwaliteitsscore toebedeeld. Nu vraag jij je misschien af hoe Google dit al kan bepalen voordat de campagne gepubliceerd is? Dit doet Google op basis van een schatting. Ze kijken naar de verwachte klikfrequentie en geven zo een score.


Content

De content die wordt gebruikt in de advertentie is ontzettend belangrijk. Dit is het eerste contact dat jij als adverteerder legt met ‘de zoeker’. Deze tekst moet prikkelend zijn en uitnodigen tot actie. Ook moet de tekst van de pagina overeenkomen met de pagina waarnaar je verwijst in de advertentie. Zoekt iemand op ‘tips feest plannen’, maar gaat jouw pagina alleen over jouw eigen feestlocatie? Niet doen! De bezoeker klikt meteen weer weg. De content is namelijk niet relevant voor zijn zoekopdracht.

Ervaring op de bestemmingspagina

Staat de juiste content op de goede plaats? Dan wil je graag dat de bezoeker na het klikken op de advertentie een actie uitvoert. Je wilt dat de zoeker tot een conversie overgaat. Wat de conversie precies is, hangt af van wat het doel van de website of webshop is. Wil je een product of dienst verkopen? Of wil je dat de zoeker contact met jou opneemt nadat hij of zij de bestemmingspagina heeft gelezen? Door te zorgen voor een goede gebruikservaring van de pagina zorg je ervoor dat de zoeker overgaat tot een conversie. Zorg dus dat er een goede call-to-action op de bestemmingspagina staat.

Historie

De historie van het account wordt gebruikt om mee te adverteren en de historie van de ctr is een bepalende factor voor Google. Het is een totale schatting van hoe goed een zoekwoord in zijn totaal heeft gepresteerd in eerdere advertentieveilingen. Door in het begin hoog te bieden, zorg je voor een hogere CTR. Dit heeft vervolgens een positieve invloed op jouw kwaliteitsscore. 

Vaak wordt de impact van de kwaliteitsscore onderschat. Je kunt echter serieus geld besparen als je zoekwoord een hoge kwaliteitsscore heeft. Zoals in de tabel hieronder te zien is, betaal je bij een de score 1 tot 600% meer plek klik en als het zoekwoord een 10 krijgt van Google betaal je tot 30% minder per klik. 

Tabel kwaliteitsscore

Tips kwaliteitsscore in Adwords verbeteren

Wij geven je graag nog een aantal tips om je Adwords campagne te optimaliseren!

-       Bied bij de start van je campagne hoger.  Als de campagne succesvol is, verlaag dan het bod langzaam;

-       Voeg relevante advertentie-extenties toe;

-       Verwijder woorden met een lage kwaliteitsscore.

Wil je graag een adverteren in Google Adwords met jouw website? En vind je bovenstaand verhaal toch iets te ingewikkeld? Twijfel dan niet en kom bij ons op de koffie! We bespreken dan samen welke strategie het best bij jouw website past. 

 

Schakel ons in