SEO trends 2018 | Online marketing | The Dare Company | Blog

26-02-2018 SEO trends 2018 |Bij The Dare Company blijven wij bij met de laatste ontwikkelingen binnen SEO. Waarom? Met continu nieuwe updates van Google met betrekking tot content zijn wij dit verplicht! En daarnaast vinden wij het ook gewoon leuk. Daarom kijken wij verder dan vandaag en morgen. Welke veranderingen gaan we zien in 2018? Hoe kunnen wij hierop inspelen? En het allerbelangrijkste, hoe gaan wij jou daarbij helpen?

Voordat we naar de trends gaan is het van belang dat jouw website SEO vriendelijk moet zijn om verder te kunnen te bouwen op de SEO trends 2018. Is je website nog niet SEO vriendelijk? Geen of weinig actuele content? Website traag? Geen responsieve website? Techniek nog niet op orde of nog niet mobile vriendelijk? Neem dan eerst contact met ons op en dan kijken we samen hoe wij 2018 nog succesvoller kunnen maken!

1. Fred doet z’n werk

Wie? Fred. Met de Google Fred update is er een grote stap gezet in het tegenhouden van spamwebsites. Als we kijken naar de afgelopen jaren zien we dat Google, websites bestraft die vol staan met niet waardevolle content. Waardeloze content dus. Content wat je de klant belooft (o.b.v. zoekwoord), maar niet nakomt. Misleiden van de klant in de winkel van Google, dat pikt Google niet! Dit is oud nieuws. Maar toch zien wij dat veel sites hun content niet op orde hebben. Zonde. Er zijn namelijk al heel veel ‘rank-slachtoffers’ gevallen.
 
Content is je basis. Zonder een goede basis doe je online niet meer mee. Wij verwachten, en zien al, dat Google zich steeds verder gaat richten op de Fred update die zij in maart 2017 lanceerde. Zorg dat je content aansluit op de zoekwoorden waarop je gevonden wordt en houd daarmee je bezoekers te vriend! Dit brengt ons bij de volgende trend…
 

2. Alle pijlen op Featured Snippets

Google heeft vorig jaar al aangegeven dat zij geen zoekmachine meer willen zijn, maar een persoonlijk assistent. Google wil jouw vragen kunnen beantwoorden. Belangrijk om te vermelden is dat Google dit wel doet met behulp van derden. Google bepaalt namelijk alleen wie er antwoord mag geven op de vraag. Hoe interessanter jouw website en hoe relevanter jouw content, hoe groter de kans op Featured Snippets. Als Google ziet dat jouw website hét antwoord weet, mag jouw website de vraag beantwoorden. Dit levert jou niet alleen een hoge positie, maar ook autoriteit. Twee vliegen in één klap.
 
Featured Snippets is voor de massa nog vrij nieuw. Genoeg kansen dus. Daarnaast kan je Featured Snippets ook zien als beloning van de Fred update (zie punt één). Waardevolle content wordt beloond! Wil jij inspelen op deze trend? Zorg dat je zoveel mogelijk vragen in kaart brengt van je doelgroep en daaraan de meest relevante antwoorden koppelt. Dit brengt ons bij de volgende trend…
 

3. Praat tegen je telefoon

Wetenschappers zeiden het al jaren geleden. Er komt een dag dat we met onze telefoons gaan praten. Die dag is dichterbij dan we denken. Sterker nog, het gebeurt al. Op relatief kleine schaal, dat wel. Maar wij verwachten dat dit in 2018 een grote verandering teweeg zal brengen. Een verandering waarop wij in gaan spelen! Maar wat betekent dit voor jou? Door tegen ons telefoon te praten zullen de zoekopdrachten niet alleen langer worden maar ook anders. Voorheen - en nu op grote schaal nog steeds - voerden we zoekwoorden in. Doormiddel van Voice Search gaat dit veranderen. We zullen niet zeggen: ‘kapper Rotterdam’ maar ‘Ik zoek een kapper in Rotterdam’. Dit vergt dus een andere SEO-aanpak. Optimaliseren op longtail zoekwoorden is wat deze trend ons brengt. Jouw content dient zich dus te richten op vragen en behoeftes die voortkomen uit Voice Search.
 

4. Niemand wil Fake news

Jij niet, de bezoeker niet en Google al helemaal niet! Het zal je niet ontgaan zijn dat fake news afgelopen jaren een hot-item is. Vroeger kwam je nog weg met 1+1=3 op je website. Tegenwoordig doet Google er alles aan om deze websites te verbannen. Niet alleen Google, maar ook de grote social media-partijen willen websites met fake news uit de zoekresultaten krijgen. Is dit een nieuwe trend? Nee, maar Google zal in 2018 de zogeheten ‘content-boerderijen’ niet meer meenemen en waar nodig nog harder straffen. Fake news out, autoriteit in!
 
Ready?
Kan jij niet wachten om je website naar een hoger niveau te tillen? Ben jij klaar om nieuwe klanten te verwelkomen en je business uit te breiden? Neem dan contact met ons, The Dare Company, op en dan kijken we samen hoe wij 2018 nog succesvoller kunnen maken!